
Dutch Dakota Assocation opgericht
De Dutch Dakota Association werd opgericht op 10 maart 1982 naar een idee van Anne Cor Groeneveld en Gerrit van Gelder. Beide vliegers bij Transavia wilden draagvlak creëren om een DC-3 Dakota naar Nederland te halen. Op de foto links Margaret van Gelder, eveneens DDA-bestuurslid en rechts Anne Cor Groeneveld.
Landing op Schiphol
Een jaar later, op 18 april 1984, landde de PH-DDA op Schiphol. In de tussentijd waren vliegers en cabinebemanning volgens de internationale regels opgeleid en was er een kundige en complete technische dienst samengesteld. Die zomer kreeg de DDA van toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Neelie Smit-Kroes het bewijs van luchtwaardigheid.
Tweede Dakota: PH-DDZ
Er bestond al een tijd de wens om een tweede Dakota toe te voegen. Na een zoektocht van twee jaar wordt in 1987 een geschikt toestel gevonden op Malta. In mei van hetzelfde jaar landt de PH-DDZ op Schiphol-Oost. Met de bedoeling dit vliegtuig voor lange tijd te conserveren, startte de technische dienst met groot enthousiasme een volledige revisie. Die zou uiteindelijk twaalf jaar duren.
Aankoop DC-2: ‘PH-AJU’
Op 10 december 1988 arriveert in Den Helder op het dek van de HMS Zuiderkruis een DC-2, door de DDA aangekocht in Australië. De DDA heeft op dat moment de intentie om de DC-2 te restaureren en weer luchtwaardig te maken. De restauratie van de DDZ heeft echter prioriteit en uiteindelijk wordt de DC-2 verkocht aan het Aviodrome, die het toestel op zijn beurt verkoopt aan het Nederlands Transport Museum.
DC-4 Skymaster
Na succesvol met DC-3 Dakota’s te hebben gevlogen, wordt de grotere zus van de DC-3 aangeschaft; de DC-4 Skymaster PH-DDS en haar zusterschip, de C-54 PH-DDY. De DDS vloog sinds 1946 achtereenvolgens voor South African Airlines en de South African Air Force.
In 1996 komt de DC-4 ZS-NUR na een tiendaagse ferryvlucht vanuit Zuid-Afrika aan in Nederland. Het toestel is uitgerust met vijftig eerste klas stoelen en wordt ingezet voor leden en sponsoren van de DDA. De ZS-NUR wordt in 1997 in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven als PH-DDS en start dat seizoen haar activiteiten voor de DDA. Op 4 juni 1997 landt de tweede als ZS-IPR geregistreerde DC-4 op Schiphol. Voor de C-54 wordt de registratie PH-DDY gereserveerd, maar het toestel zou nooit meer vliegen en werd in 2003 verkocht aan de Aviodrome
Tragisch ongeluk
Tot grote ontsteltenis van de hele luchtvaartwereld verongelukt de PH-DDA ter hoogte van Texel. Alle inzittenden komen om het leven. Dit ongeval laat diepe sporen na bij de nabestaanden en de DDA. In de tuin van het Provinciehuis te Haarlem bevindt zich een monument ter nagedachtenis van dit tragische ongeval.
PH-DDZ de lucht in
7 mei 1999 wordt een gedenkwaardige dag voor DDA Classic Airlines. De PH-DDZ heeft voor het eerst het luchtruim gekozen. Het toestel heeft in twaalf jaar een gedaanteverwisseling ondergaan die niemand voor mogelijk hield. Als een feniks uit de as herrezen is dit toestel van een oud werkpaard getransformeerd tot een DC-3 in nagenoeg nieuwe staat. De afgevaardigde van Boeing, de licentiehouder van McDonnell-Douglas, heeft kenschetsend verklaard dat de laatste DC-3 in Holland is gebouwd.
Einde DC-4 operatie
Het vliegen met de DC-4 blijkt door limiterende regelgeving financieel onhaalbaar en in 2000 moet het DDA-bestuur besluiten te stoppen met de DC-4 operatie. In Zuid Afrika wordt een partner in Springbok Classic Air gevonden, die op basis van een leaseovereenkomst het vliegtuig wil exploiteren. Een jaar later saneert de DDA en bundelt haar activiteiten in Hangaar 2. Hangaar 3 wordt verkocht en door een ander luchtvaartbedrijf in gebruik genomen.
JAR-OPS
De DDA heeft altijd als een volwaardige luchtvaartmaatschappij willen opereren om daarmee aan te tonen dat zij aan de hoogste veiligheids- en trainingseisen kan voldoen. Met het in 2003 bijschrijven van de vliegtuigen op een JAR-OPS vergunning van partner JetNetherlands wordt deze wens werkelijkheid. Enkele jaren later wordt de vergunning overgeheveld naar AllPlanes BV en worden de operationele verantwoordelijkheden van de DDA met haar vliegtuigen bij de operationele partner AllPlanes BV ondergebracht. De organisatie groeit mee met de Europese regelgeving en de DC-3 vliegt vanaf 2014 onder EASA-OPS.
Naar Lelystad
Eind 2009 verhuist DDA naar Lelystad. Het doel is te fuseren met het aldaar gevestigde Aviodrome. Het onderhoud wordt gedaan in de Catalina-Hangaar, terwijl de kantoren in het Aviodrome worden gehuisvest. Als twee jaar later het Aviodrome in moeilijkheden komt wordt gewerkt aan ontkoppeling en terugkeer van DDA naar Schiphol. KLM zorgt voor onderdak in Hangaar 10. Beide DC-3’s, TD en kantoren zijn in november 2013 weer bij elkaar gehuisvest op Schiphol-Oost.
Exploitatie van DC-3
Eind 2013 besluit het bestuur van de Stichting zich te concentreren op de exploitatie van DC-3 Dakota’s.
Daarom werd afscheid genomen van de DC-4. De DC-4 die al een aantal jaren ongebruikt op het vliegveld van Kaapstad in Zuid-Afrika staat, wordt verkocht aan de Stichting Flying Dutchman. Hierdoor blijft het toestel in Nederlandse handen. De tweede DC-4 die al jaren staat opgesteld op het terrein van Aviodrome te Lelystad wordt verkocht aan de nieuwe eigenaar en exploitant van het Luchtvaart Museum Aviodrome.
AOC
In juni 2014 wordt door IL&T, de toezichthouder voor de civiele luchtvaart in Nederland, het AOC (Aircraft Operate Certificate) toegekend aan DDA. Dat wil zeggen dat de overdracht voor de operationele verantwoordelijkheden van AllPlanes BV naar DDA een feit is. DDA richt daartoe een separate stichting op met de naam DDA Flight Support. De toekenning van het AOC is wederom een erkenning voor de professionaliteit die DDA aan de dag legt bij de uitvoering van het vliegbedrijf.
Einde sponsoring KLM
In september 2015 maakt de KLM Directie bekend dat zij de samenwerking met de DDA per 1 januari 2016 gaat beëindigen. Dat betekent dat er een einde komt aan een verbintenis van meer dan 30 jaar. De DDA maakte ieder jaar wel ergens in Europa promotie voor KLM. De PH-PBA in retro KLM kleuren genereert overal veel exposure in de media en bij KLM-relaties. De DDA moet per 1 oktober 2016 uitzien naar nieuwe behuizing omdat Hangaar 10 niet meer beschikbaar is. Ook is het vliegseizoen 2016 drie maanden korter dan gewoonlijk doordat KLM in de winter de hangar zelf nodig had en er in oktober 2016 een E-inspectie plaatsvindt.
Regeling Historische Luchtvaart
In 2016 worden de vluchten uitgevoerd onder de Regeling Historische Luchtvaart d.d. 25 oktober 2004. De regeling is speciaal ontworpen voor de vluchtoperatie met historische luchtvaartuigen, waarbij er geen operationele of technische concessies worden gedaan.
Terug naar Lelystad
Na een uitgebreide verkenning naar een nieuwe vestigingsplaats wordt besloten om terug te keren naar Lelystad. De Catalina hangar wordt de plek waar in de winter van 2016/2017 de E-inspectie plaatsvindt.
In het najaar van 2016 wordt de PH-DDZ verkocht aan het Aviodrome. De kist stond al meer dan 4 jaar aan de grond zonder dat de DDA de benodigde middelen had om het toestel weer luchtwaardig te maken.
De maanden september en oktober zijn in 2016 drukke maanden met de verhuizing naar Lelystad. Kantoren voor de techniek worden ondergebracht in de Catalina hangaar, terwijl het secretariaat, de administratie en OCC worden ondergebracht op de Emoeweg 26.
Gewichtsbesparing
In het begin van 2017 wordt er, in samenwerking met Fokker Services, een omvangrijk project gestart om het startgewicht van de PBA aanzienlijk te verlagen, zodat er met nieuwe en lichtere stoelen 18 passagiers mee kunnen vliegen i.p.v. 12. De noodzaak om meer opbrengst te generen voor onze rondvluchten is dwingend aanwezig. Er wordt een driejarig sponsorcontract afgesloten met Jumbo Supermarkten. Dit betekent dat met een reeks van kostenbesparende en opbrengst verhogende maatregelen DDA drie jaren vooruit kan.
De werkzaamheden van het project gewichtbesparing lopen uit tot medio augustus, zodat in het seizoen 2017 slechts 2 1/2 maand kan worden gevlogen. Een reis naar Zweden gesponsord door bierbrouwer Spendrups zorgt voor een dekkende exploitatie in 2017.
2018
Het jaar 2018 is een uitstekend vliegseizoen geworden. Niet in de laatste plaats door een uitzonderlijk mooie zomer, waardoor maar weinig vluchten vanwege weersomstandigheden moesten worden geannuleerd. De PBA bracht diverse bezoeken aan Duitse luchthavens, waar de belangstelling voor de ‘Rosinenbomber’ zowel bij het publiek als de media groot is.
AOC (opnieuw)
Op instigatie van de Luchtvaart Autoriteit worden voorbereidingen getroffen om in 2019 onder een AOC met een commerciële vergunning te gaan vliegen.
Het jaar 2019 wordt een jaar met een wisselend beeld. Het seizoen begint 6 weken te laat omdat het AOC en de exploitatievergunning pas medio mei worden ontvangen. Het behalen van deze vergunningen is een geweldige stap voorwaarts en een must voor DDA. Commercieel vliegen is onder de Regeling Historische Luchtvaart niet mogelijk.
Normandië
In juni 2019 is het 75 jaar geleden dat de landingen in Normandië plaatsvonden. Een grote verzameling Dakota’s verzamelt zich in Caen voor deze gelegenheid waaronder onze PH-PBA.Net als in ’44 werkt het weer niet mee, maar DDA is de enige Dakota die rondvluchten maakt boven de stranden. Het seizoen kent in de laatste maanden veel annuleringen door het weer en door de beperkte beschikbaarheid van cockpit bemanning. In technische en operationele zin heeft de PBA fantastisch gepresteerd. Zonder enig probleem zijn de bijna 200 vluchten uitgevoerd, dank zij de niet aflatende zorg van onze onderhoudsploeg en de vakbekwaamheid van onze vliegers.
Corona
In 2020 zijn door de regeringsmaatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het Corona virus alle vluchten van april t/m oktober geannuleerd. Hierdoor vervielen de gebudgetteerde inkomsten van het vliegen met betalende passagiers en zijn kostenbesparende maatregelen genomen. Zo is de PH-PBA naar Gilze-Rijen gevlogen en mocht daar gebruikmaken van de gastvrijheid van de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (KLUHV). De WA-verzekering werd opgeschort.
Bij JetSupport
Sinds 28 april 2021 is de PH-PBA weer terug op Schiphol-Oost en heeft onderdak gevonden bij JetSupport in Hangaar 32. Ook de kantoren zijn van Lelystad verhuisd naar Schiphol-Oost. Na een reguliere C-check en training van de crew is onze Koninklijke Dakota begin augustus weer helemaal klaar voor rondvluchten vanaf de diverse luchthavens in Nederland.
Nadat in het voorjaar van 2021 de maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van Corona werden versoepeld kon de PH-PBA in augustus van dat jaar weer vliegen. Ondanks de korte tijd die in het seizoen 2021 overbleef om te vliegen werden er een flink aantal vluchten gemaakt met record bezettingscijfers.
Na afloop van de Corona periode constateerden wij dat, met de hulp van vele historische luchtvaartenthousiastelingen, DDA zonder noemenswaardige consequenties weer aan de start van het nieuwe seizoen 2022 kan verschijnen.
2022
In 2022 wordt er een uitgebreid vluchtenprogramma gepubliceerd. Met bezoeken aan een aantal Duitse luchthavens en wederom Caen. De rondvluchten over de stranden van Normandië zijn allen uitverkocht.
Inde winter van 2022/2023 ondergaat de PH-PBA een grote onderhoudsbeurt die de technici maanden bezig houdt.
Succesvoller dan ooit
Het seizoen 2023 gaat in de boeken als het meest succesvolle van het afgelopen decennium. Ondanks een flinke prijsverhoging als gevolg van gestegen kosten maakt de PBA een record aantal vluchten en vervoert zij meer passagiers dan zij ooit in een seizoen heeft vervoerd. De organisatie is sterker dan ooit met vrijwilligers die hun vak verstaan. Langzamerhand dagen er bedreigingen op voor DDA, zoals de immer stijgende kosten, de milieu problematiek, geluidshinder en de annonce dat in 2025 de levering van de speciale brandstof voor de PBA niet meer wordt voortgezet.





























