Door een opeenstapeling van factoren is DDA genoodzaakt de rondvluchten met de Dakota PH-PBA “Prinses Amalia” na 2024 te staken:
- De huur van de hangaar op Schiphol waar de PH-PBA staat voor stalling en onderhoud is opgezegd. Er is op Schiphol geen betaalbare hangaar ruimte beschikbaar.
- Het is de verwachting dat Schiphol het aantal vliegtuigbewegingen “luchthavenslots” gaat verminderen. DDA valt onder dit regime en zal ongetwijfeld frequenties moeten inleveren. Dat betekent dat de exploitatie in gevaar komt.
- De Europese Commissie heeft de productie van AvGas, de brandstof waarop de Dakota vliegt, per 2025 verboden.
- Er wordt geëxperimenteerd met alternatieven, maar het is nog niet bekend hoe de motoren van de Dakota daarop reageren. Een kostbare aanpassing wordt niet uitgesloten.
- Diverse luchthavens sluiten door geluid- en milieurestricties de toegang voor de Dakota. Dat betekent dat DDA beperkt wordt in het verdienvermogen met alle gevolgen voor de exploitatie.
- De kosten voor landingen en afhandeling met name op Schiphol stijgen disproportioneel. Om de rondvluchten voor een breed publiek toegankelijk te houden voert DDA een behoudend prijsbeleid.
- Met doorberekening van de kostenstijgingen zal de vraag aanzienlijk teruglopen. Een sluitende exploitatie voor 2025 is daardoor niet samen te stellen.
- Met de stijging van de gemiddelde leeftijd van onze vrijwilligers wordt de organisatie kwetsbaar.
- Vervanging van de aanwezige expertise door verjonging is tot op heden maar zeer ten dele gelukt.
Met grote nadruk moet worden aangetekend dat de vliegveiligheid niet in geding is en ook niet zal komen.
Er worden suggesties gedaan om de operatie terug te brengen naar Lelystad. Dit alternatief is onderzocht en evenals op Schiphol is er op Lelystad geen betaalbare hangaarcapaciteit.
Eenmaal weer terug op Lelystad verliezen we een belangrijk deel van onze organisatie. De meeste vrijwilligers wonen rond Schiphol en rijden liever niet meer heen en weer.
Dit zijn de redenen waarom het Bestuur van de Stichting heeft besloten na 2024 de vluchten te staken.